Portugal Week 3

12 oktober 2018 - Cherryville, Canada

Dag 1 Hoera, de pomp doet het!!! Na wat gesputter heeft Freek hem aan de gang gekregen. Freek staat bij de put, ik hoog op de heuvel bij het watervat. Ja hoor, het water klotst in het vat. Een fluitje is ons communicatiemiddel. Het vat loopt vol. We hebben 1000 liter water. Genoeg om weer 4 dagen te kunnen douchen en afwassen. Voor de techneuten onder ons, wat details over de watervoorziening en de probleempjes. Chris heeft bij het oude riviertje een waterput gevonden en gerestaureerd. Dat moet een flinke klus geweest zijn, maar van levensbelang om hier te kunnen wonen. de put heeft een doorsnee van 2,00 m en is toch wel 5 m diep. Het water staat nu 1m boven de bodem. Allemaal ruwe schattingen, maar het geeft een indruk. Bij de put staat een waterpomp met benzinemotor. Het slangetje van de benzinetank naar de carburateur was gescheurd. Michiel heeft een slang uit Nederland meegenomen, maar we hadden toch een monteur nodig om deze slang aan te brengen. Ik had onderweg al een werkplaats met bosmaaiers e.d. gezien. Voor 5 euro was dit geregeld. Toen weer de aanzuig- en afvoerslang monteren. Eerst zoog de aanzuigslang lucht. Nog een keer aanbrengen en het water ging naar een watervat van 1000 liter ongeveer 15 m hogerop. Vandaar wordt het water verdeeld naar de zonneboiler voor het warme douche water, en de rest naar het huis voor de afwas, w.c.. En de buiten w.c.. Het systeem werkt perfect maar iedere schakel moet in orde zijn en blijven. De kikker in de waterput bewaakt de kwaliteit van het water. ' s Avonds loop ik in het donker nog even het zandpad op om van de prachtige sterrenhemel te genieten. Achter een verre heuveltop wordt vuurwerk afgeschoten. Vandaag was het de dag van de republiek. De dag waarop de koning is afgezet. In de middle of nowhere is deze feestdag aan ons voorbij gegaan. Dag 2 De telefoon gaat. Michiel, kan ik samen met Meindert langs komen? Er zijn geen golven, dus er kan niet gesurfd worden. Het is een uurtje rijden. Voor het middageten zijn ze op de plaats van bestemming. Ze hebben verse broodjes meegenomen. Heerlijk! We moeten nog steeds wennen aan het Portugese brood. Het is droog en taai. Het zal wel bij onze back to basic levensstijl horen. Dag 3 Het is zondag. Dat horen we aan het geknal in de verte. Er wordt volop gejaagd. De buit kan niet groot zijn. Er lopen wat konijntjes in de buurt. De droogte houdt andere dieren op een afstand. Dag 4 Zoals iedere dag schijnt ook vandaag de zon. We gaan naar het strand. Eerst de beestjes verzorgen, daarna op stap. In het dorp met de drie huizen en twee cafe's drinken we een kopje koffie. Het is stil op het terras. De bazin komt naar ons toe. In gebrekkig Engels maakt ze ons duidelijk dat het cafe gesloten is. Ze heeft een probleem met haar moeder. Wellicht het calor vrouwtje? We weten het niet. Toch wordt er koffie voor ons gezet. Snel drinken we de koffie op en vervolgen ons pad. 's Middags, op onze terugweg, is het cafe open. Er zitten mensen op het terras. Het calor vrouwtje zit op haar vaste plek. Dag 5 We hebben iets te vieren, dus we gaan in Sao Teotonio een pizza eten. Hier wordt er rond het middaguur pizza gegeten. Daarna naar de supermarkt voor de boodschappen en een wasje draaien. Helaas, de wasmachines zijn buiten werking. Twee manden met vuile was gaan mee terug naar huis. Nu maar op de knokkels wassen. Ook dit hoort bij back to basic. Dag 6 Het is bewolkt!! Vandaag moeten we het zonder zon doen. Niet zo goed voor de zonnepanelen. Voor ons een welkome afwisseling. 4 weken zon maakt het leven saai. Eerst de Franse zon, daarna de Spaanse zon en nu de Portugese zon. Onze eerste week in Portugal was loeiheet. Temperaturen boven de 30 graden. Een bezoek aan de buiten w.c. ( 50 m. bij ons huis vandaan ) was te vergelijken met een tocht door de woestijn. Binnenblijven en het hoofd koel houden. De tweede week bleef de temperatuur onder de 30 graden. Buiten in de schaduw van de eucalyptus was het goed toeven. Deze week hebben we temperaturen tussen de 20 en 25 graden. Vooral de nachten zijn kouder. Bij het opstaan slechts 10 graden. Zodra de zon vanachter de heuvels komt wordt het toch weer aangenaam warm. Dag 7 Vandaag naar de bewoonde wereld. Freek wil een traditie in stand houden "een kapper bezoeken in het buitenland". In Sao Teotonio vinden we een herenkapper met een prachtige jaren vijftig kappersstoel. Een juweeltje. Freek neemt plaats. De kapper, een klein mannetje, moet op zijn tenen staan om Freek te knippen. Met een brede glimlach voltooit hij zijn werk. Na het betalen van zeven euro verlaten we de kapperszaak.

1. Ria V:
    12 oktober 2018
    Wat een onderneming daar in Portugal.Doe het jullie niet na,wens jullie nog fijne weken toe. Gr Ria.
  2. Trudy van Hoof:
    13 oktober 2018
    Ik kom niet bij van het lachen. Wat een avontuur weer. Idd back to basic.
  3. Ko en Joke:
    13 oktober 2018
    Weer een onderhoudend verslag, Elly! Jouw verjaardag gevierd met een pizza, dat is weer andere koek dan de appeltaart. Je schrijft zo verbeeldend dat we je boven op de heuvel zien en horen fluiten. De reparatie van de pomp was allesbehalve een fluitje van een cent, hebben we begrepen. We kijken uit naar het volgende avontuur.
  4. Alma:
    13 oktober 2018
    Weer een ongelofelijk verhaal.
    Ik neem mijn pet, ja zonnepet, voor jullie af.
    Jullie kijken daar nu natuurlijk met hele andere ogen.
    Wij hier in Nederland teveel ballast.
    Wij hebben een zwager die in Peru is opgegroeid, die zegt altijd je moet
    meenemen wat in je roeibootje kan en de rest overboord.
    Maar gemak...ook wel handig.
    Heel veel dank voor het leesplezier wat jullie ons geven.
    Lieve zonnige Poldergroeten
  5. Van Eijkeren:
    13 oktober 2018
    Weer een leuke beeldende beschrijving van jullie afgelopen week. Hopelijk is de was gedaan, wat een werk op de hand. Freek bij de kapper, wat een leuke foto! Liefs en groeten uit Goes.
  6. Kees en Sonja Krijger:
    Freek en Elly
    Dank jullie wel voor dit mooie verslag en de mooie foto,s.
    We wensen jullie weer alle goeds
    Wees voorzichtig er komt een storm richting de kust van Portugal

groetjes van Sonja en Kees (hier ook nog zomerweer)
  7. Bernhard en Ingrid:
    13 oktober 2018
    Jullie zijn kanjers hoor. Wij houden het toch liever bij een bakkie bij View.
    Wanneer komen jullie trouwens weer naar Vrouwenpolder?
    Groetjes, B & I
  8. Jan en Annelies:
    15 oktober 2018
    Allereerst alsnog van harte gefeliciteerd Elly met jouw jaardag . Wat een belevenissen weer en wat fijjn dat jullie de pomp aan de praat hebben gekregen .... zelfs technisch goed kunnen beschrijven wat er aan haperde hoe knap!
    Veel bewondering voor jullie basic bestaan!
    Alle goeds en Bonne courage,
    Jan en Annelies