Week 8

18 november 2018 - Cherryville, Canada

DAG 1 Vandaag voor de laatste keer boodschappen doen en een wasje draaien in Sao Teotonio. Eerst een kopje koffie drinken in het dorpje met de drie huizen en twee cafe's. Ook de laatste keer. Daarna toch nog maar even doorrijden naar de kust. We kunnen het niet laten. De Portugese kust is zo mooi. Een bord geeft Azenha do Mar aan. Daar zijn we nog niet geweest. Onze nieuwsgierigheid is gewekt. Die wordt rijkelijk beloond. Azenha do Mar is een klein vissersplaatsje. Puur en niet toeristisch. We strijken neer op een eenvoudig terras hoog op de rotsen met een prachtig uitzicht over zee. De zee is onstuimig met metershoge golven. We zien weer verschillende ooievaarsnesten op hoge rotsen gebouwd. Ooievaars vliegen af en aan. Ik tel er zo een stuk of twaalf. DAG 2 Morgen komen Chris en Roos thuis, dus vandaag opruimen en schoonmaken. Met de honden maken we een laatste wandeling hoog over de heuvels. Wat is het hier toch mooi, wat is het toch bijzonder hier te lopen en geen andere mensen tegen te komen. Dat wordt straks weer wennen als we thuis zijn. Vanavond slapen we voor de laatste keer op zolder. Daarna nog twee nachten in de caravan op de top van de heuvel. DAG 3 Alvast het een en ander inpakken. Aan het eind van de middag gaan we met de auto naar het vliegveld van Faro om Chris en Roos op te halen. Het wordt donker en het begint te regenen, eerst zachtjes, daana harder. De regen valt met bakken uit de lucht. We rijden over kleine binnenwegen voordat we op de autoweg komen. Af en toe slecht wegdek. De ruitenwissers kunnen het niet meer aan, dus maar even stoppen langs de kant van de weg. Het is een ware survival. Wanneer het wat minder gaat regenen vervolgen we onze route. Gelukkig komen we op tijd aan. Chris en Roos zijn nog niet geland. Nog even tijd om een broodje te eten. Dan komen Chris en Roos in zicht. We zijn blij elkaar weer te zien. DAG 4 De laatste dag in de middle of nowhere. We gaan inpakken en ons voorbereiden op de reis. DAG 5 Afscheid nemen met een lach en een traan van Chris en Roos, van de honden en  poezen. We gaan aan onze vijf landen reis beginnen. Vandaag reizen we door Portugal en Spanje. Het begin van de reis door dichte mist. Gelukkig verdwijnt de mist snel. We passeren een weiland. In plaats van koeien ziet het weiland zwart en wit van de ooievaars. Zoveel heb ik er nog nooit bij elkaar gezien. Aangekomen op de snelweg wordt er plotseling geremd. Er loopt een hond op de weg. Hij heeft een halsband om. Hopelijk vindt hij snel zijn baasje terug. In Spanje rijden we door een bergachtig gebied. We genieten van de herfstkleuren waarmee de hellingen getooid zijn. Bejar is onze eerste plaats waar we zullen overnachten. DAG 6 De tweede reisdag gaat over de Spaanse hoogvlakte. Helaas zien we niet veel van de omgeving want het is mistig. Af en toe potdicht. Even pauzeren in een wegrestaurant. Er stopt een bus met ouderen. Allen van Chinese afkomt. Ze dragen een naamplaatje met hun naam en de naam van de reisorganisatie bij zich. Wel zo handig wanneer je de groep kwijt bent en geen westerse taal spreekt en kan lezen. Vandaag overnachten we in Bayonne. Hier geen mist, maar een warm herfst zonnetje. Nog even op een terras aan zee genieten van het mooie weer. De koffie wordt hier duur betaald. Voor 1 kopje kun je in Portugal zes keer om de koffie komen. DAG 7 We gaan een stuk van Frankrijk afknabbelen. Ook vandaag weer mist. Tours is ons eindpunt. Ons hotel staat dicht bij een winkelcentrum. Nog even wat fruit kopen. We lopen een Auchan supermarkt binnen. Onze mond valt open van verbazing. Wat is het hier groot!! Wat een sortering!! Beschaamd denken we terug aan Cuba waar de mensen een uur in de rij stonden te wachten om 1 witte kool te kopen. Wat een verschil op onze aardbol. Aan kassa's ook geen gebrek. Een kassa heeft een korte rij, dus daar sluiten we aan. Echter, door een winkelbediende worden we eruit geplukt. Deze kassa is alleen voor zwangeren en invaliden. Beiden zijn niet van toepassing op ons. DAG 8 Vandaag de thuisreis. Ook nu weer mist, mist en nog eens mist. Om 16.30 uur steken we de sleutel in het sleutelgat van onze voordeur. Ons Portugees avontuur zit erop.

Chris en Roos, dank jullie wel voor het vertrouwen dat jullie ons hebben gegeven. We hebben met veel plezier op jullie huis en de beestjes gepast.

De mooiste herinnering van Freek aan Portugal is de zee met metershoge golven.

Mijn mooiste herinnering is een huisje in de middle of nowhere waar "zijn" vele malen belangrijker is dan "hebben".

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans en Tini:
    Lieve Freek en Elly,
    Dank jullie wel dat we mee mochten genieten van jullie avonturen. Wat beschrijf je het alles toch leuk!! Een genot om te lezen. Fijn dat jullie weer veilig en wel thuis zijn gekomen.
    Groetjes
  2. Chris & Roos:
    Beste Freek en Elly,

Wat was het erg leuk om de afgelopen weken tijdens onze reis door Amerika, jullie avonturen mee te kunnen lezen. Veel dingen natuurlijk erg herkenbaar haha.

Het vergt een bijzonder mens om dit avontuur aan te gaan, dat is zeker en jullie deden het vol overgave en met vreselijk veel creativiteit, een open mind en een liefdevol hart. Petje af!

Wij hebben dankzij jullie goede zorgen thuis, zorgeloos kunnen genieten van onze reis. De hondjes en de poezen hebben ons zelfs niet eens gemist :) heerlijk!

Nogmaals bedankt voor de goede zorgen en wij vonden het fijn jullie te leren kennen. Keep in touch and all the best. Chris, Roos, Sasha, Milou, Dikkie en Uk.
  3. Clementinejansen:
    18 november 2018
    Lieve mensen bedankt voor jullie mooie verhalen. Elly je kan zo prachtig schrijven dat je met je ogen dicht je alles kunt voorstellen. Super hoor. Fijn dat jullie er weer zijn.
    Geniet nu maar weer van al het mooie's hier want dat is er ook.
    Lieve groet van ons beiden.
  4. Ko en Joke Weber:
    Beste Elly en Freek,
    Jullie avontuur zit er weer op. Het waren mooie verhalen en jouw eindconclusie is wel het mooiste. Jullie ervaring zal velen tot nadenken stemmen. Veel dank voor het delen met ons. Tot spoedig ziens.
  5. Nel en piet verburg.:
    Lieve Elly en Freek.
    Hartelijk dank voor al jullie mooie verhalen. Wat een avontuur. Zo bijzonder.Gelukkig zijn jullie veilig weer thuis en genieten van alle belevenissen. Tot ziens.Groeten van Piet en Nel Verburg.
  6. Alma:
    18 november 2018
    Deze 8 weken minder naar de bieb bus geweest.
    Boek over Portugal kwam zo de kamer binnen.
    Heel veel dank lieve Freek en Elly.
    Jullie nu wennen, sluit je nog maar even op.
    Gelukkig hier niet meer de drukte als in de zomer,
    anders beter daar gebleven.
    Sterkte met acclimatiseren, wel fijn dat jullie veilig
    in eigen huis zijn.
    Denk maar Oost, West thuis best,
    of misschien, Oost ,West, thuis is ook niet alles !!!
    Tot later, nogmaals dank.
    Lieve groeten,
  7. Cor treffers:
    18 november 2018
    de reactie van Chris en Roos is het grootste compliment dat je kunt krijgen.
    Wij konden niet meer dan genieten vannjullie avonturen, en ondertussen steeds meer verlangen naar dat toch wel heel mooie Portugal.
    Eigenlijk is Zeeland nog mooier, maar daar vertel je een andere keer maar over.
    Welkom thuis, en hartelijkie groet van Cor en Leni uit Zaandam.
  8. Van Eijkeren:
    Beste Elly en Freek,
    Hartelijk bedankt voor de prachtige en leuke reisbeschrijving waarvan we enorm genoten hebben. Het dorpje met drie huizen en twee cafe's leek ons ook wel erg gezellig. Fijn dat jullie weer gezond en wel in Vrouwenpolder zijn gearriveerd! Lieve groeten, Peter en Wilma.
  9. Kees en Sonja Krijger:
    Beste Elly en Freek
    We hebben gesmuld van jullie verhalen en de afsluiting met de constatering van Elly dat "het zijn" belangrijker is dan "het hebben", spreekt ons aan.
    In het voorjaar zien we jullie

groetjes van Kees en Sonja
  10. Heleen Wisse:
    19 november 2018
    Bedankt voor de prachtige verhalen Elly en Freek. Nu weer genieten van het mooie Vrouwenpolder. Eind goed al goed....

Groet, zwager en broer Leo.
  11. Peter en Hanny van der Vliet:
    19 november 2018
    Beste Elly en Freek, fijn dat jullie weer gezond en wel thuis zijn.
    Wij zullen het reisverslag missen,vooral de manier van leven en omgaan met de natuur.Nu genieten van walcheren op zijn mooist.(Bijna net zo mooi als Zeeuws-Vlaanderen)!!!!!!!!!
    Gr Peter en Hanny
  12. Bernhard en Ingrid:
    19 november 2018
    Het was boeiend om al die verhalen steeds weer te lezen.

Fijn dat jullie weer gezond en wel terug zijn. Praise the Lord.

Knuffel van Bernhard & Ingrid
  13. Coby Boot:
    19 november 2018
    Wat fijn dat jullie weer heelhuids in Vrouwenpolder zijn neergestreken. Wat een mooie verhalen. Wat kan jij schrijven Elly Je kan wel reisverslagen voor een of ander blad gaan maken. Ik heb er zo van genoten. Bedankt!
  14. Peter en Renske:
    Hallo Freek en Elly
    Weer een reis hoofdstuk afgesloten. Je zullen het niet snel vergeten waarschijnlijk.
    Jammer dat de terugreis nogal mistig was maar dat gaf wel de gelegenheid onderweg wat te reflecteren op jullie avontuur. Wat zal het vreemd zijn geweest om weer gewoon thuis te zitten! Bedankt dat we met jullie mochten meekijken.
    Peter en Renske
  15. Ome Ko:
    19 november 2018
    Freek en vooral Elly, wat hebben we weer genoten van jullie reisverhalen. Elly ga je nu een reisboek schrijven? Dat zou wel een succes worden. We hopen jullie vlug weer te zien. Nog bedankt voor de verhalen. Zo hebben wij Portugal weer eens van een andere kant bekeken.
    Groeten Suzan en Ko
  16. Iman en Marian Heijboer:
    25 november 2018
    Beste Freek en Elly,
    Wat een belevenis. Nu weer omschakelen naar " gewoon thuis". Maar met de Sint in het land zal dat wel weer lukken.
    We vonden het fijn dat jullie ons lieten meegenieten van al jullie ervaringen.
    Mooie verhalen, veel gezien.
    Dank je wel dat jullie ons ook een beetje een ander Portugal hebben laten zien.

Fijne tijd thuis weer met alle familie en vrienden die jullie lief en dierbaar zijn en die jullie best wel gemist zullen hebben en omgekeerd ook denken we.

Liefs van Iman en Marian. ( sorry beetje late reactie, we waren een weekje naar Zwitserland).
  17. Ineke Meeuwse:
    5 december 2018
    We hebben weer volop genoten van jullie verhalen/belevenissen in Portugal.
    Dank daarvoor.
    Jullie zijn weer thuis en denk ik al weer gewend aan het eigen huis.
    Fijne feestdagen.
    Groeten Adri en Ineke.