Week 5

1 november 2018 - Sabóia, Portugal

DAG 1 Vandaag gebeurt er iets bijzonders!! We hebben een voorbijganger. Een jongen op een mountainbike. De honden laten van zich horen en wij gaan kijken wat er loos is. Het is een Duitse jongen. Hij maakt een rondje op de fiets. Ons huis voorbij gaat het pad flink omhoog. We waarschuwen hem. Hij gaat het toch proberen. We hebben hem niet meer terug gezien. DAG 2 We gaan boodschappen doen. Op de terugweg zit er op het zandpad een merkwaardig beest. Hij lijkt op een rat, maar is groter. Zijn staart is lang en dik. Voordat hij het hazenpad kiest kunnen we hem goed bekijken. We zijn nieuwsgierig. Thuisgekomen biedt internet uitkomst. Het blijkt een Mangoest te zijn. Een beest dat alleen op het Iberisch schiereiland voorkomt. Hij laat zich maar sporadisch zien. DAG 3 Vandaag krijgen we bezoek. Broer/zwager Jaap en schoonzus Matty zijn benieuwd naar ons onderkomen. Ze maken een grand tour met een camper door Zuid Europa. We spreken af in het dorp met de drie huizen en twee cafe's. Drinken daar een kopje koffie. Kosten 80 eurocent per kopje. Daarna vertrekken we naar de middle of nowhere. De camper stallen we in een gehuchtje niet ver van ons zandpad. Het pad is niet geschikt voor zo'n modern voertuig. Met onze auto vervolgen we ons pad. We genieten van het gezellig samenzijn. Altijd weer bijzonder elkaar zo ver van huis te ontmoeten. DAG 4 Naast ons huis staat een grote Eucalyptusboom. Hij ruikt heerlijk, vooral 's avonds. In de buurt staan veel Eucalyptusbomen. De meeste bomen zijn aangeplant. Het hout wordt gebruikt voor de papierindustrie. Uit het blad wordt olie geperst voor de cosmetica. Het jonge blad heeft een grijs blauwe kleur en wordt in bloemstukken verwerkt. Al vrij snel kan er van deze boom geoogst worden. Dit is niet het geval met de kurkeik. Deze boom komt hier in grote getale voor. Plant je deze boom, dan zullen je kinderen maar pas de eerste oogst binnen halen. Eens in de tien jaar wordt kurk van de stam gesneden. Dit voorjaar zijn rondom het huis veel bomen geschild. Het cijfer 8 op de stam is daar het bewijs van. Bij het dorp met de drie huizen en twee cafe's wordt de oogst opgeslagen. DAG 5 We zijn het eenvoudige leven hier al aardig gewend. Leven dicht bij de natuur leert ons bewust met water en elektriciteit om te gaan. Dit betekent kort douchen. Lampen laten we niet onnodig branden. Een bezoek aan de w.c. is een korte wandeling. De deur laten we open staan, want er komt toch niemand voorbij. Een prachtig uitzicht is de beloning van dit korte uitstapje.'s Nachts maken we gebruik van een w.c. binnenshuis. Alleen geschikt voor de kleine boodschap. DAG 6 Vandaag krijgen we hoog bezoek. Oud collega Carolien en haar man Sjaak komen ons opzoeken. Ze zullen vijf nachten in de caravan op de top van de heuvel doorbrengen. We hebben bij kilometerpaal 9 afgesproken. Het begin van ons zandpad bevindt zich aan de overkant van deze paal. Het zandpad heeft geen naam en het huisje heeft geen nummer. Dus adres onbekend. Kilometerpaal 9 is het enigste aanknopingspunt. Daar spreken wij met onze gasten af en begeleiden hen over het zandpad. Een rit van 10 minuten. DAG 7 Het is prachtig weer. Zon, geen wind, 20 graden. Met z'n vieren gaan we naar de kust. Eerst koffie drinken in het dorp met de drie huizen en twee cafe's. Voor het cafe staat een kleine vrachtwagen. De laadbak vol met meloenen. Ze zijn te koop voor 70 eurocent. Op het terras genieten we van het Portugese sfeertje. We vervolgen onze reis naar de kust. Hier maken we een korte wandeling en hoog op een rotsen hebben we een prachtige uitzicht. Er worden veel verschillende vogels gespot. Op een rots in zee zien we zelf een aantal ooievaars zitten. Nog even boodschappen doen op de terugweg en daarna komen we weer tot rust in de middle of nowhere.

1. Kees en Sonja Krijger:
    1 november 2018
    Dit verslag straalt jullie bewustwording uit van een noodzakelijke andere levens-stijl. Dat klinkt heel goed. Maar jullie levens-stijl in Nederland is er ook één van zo veel als mogelijk is zuinig zijn op de aarde. Dus jullie hebben deze ervaring eigenlijk niet nodig om milieu-bewust te leven. We denken dat vele mensen hier die zich nog niet echt bewust zijn van een noodzakelijke houding van milieubewustzijn eens zo,n plek waar jullie zijn eens moeten bekijken.
    Dank weer voor dit verslag
    En ook nu weer wensen we jullie alle goeds daar
    groetjes van Kees en Sonja
  2. Cor treffers:
    1 november 2018
    Je beste verslag ooit
    Kan je oppastijd verlengd worden?
  3. Koos Vermeulen:
    2 november 2018
    Freek en Elly, wat bewonder ik jullie.
    Het is wel heel wat anders.
    Maar jullie genieten wel, en als er dan ook nog bezoek komt. In vind het geweldig wat jullie doen. Groetjes
  4. Van Eijkeren:
    Beste Elly en Freek,
    We genieten van jullie reisverslagen en foto's!
    Hartelijke groeten, Peter en Wilma.
  5. Ko en Ria:
    2 november 2018
    Wat leuk dat jullie daar bezoek krijgen van Carolien en Sjaak in de middle of nowhere.
    Gezellig!Doe ze de groeten.Leuke foto's en verslag.Nog een goede tijd daar.
    hartelijke groet Ko en Ria
  6. Alma:
    Lieve Elly en Freek,
    Vol bewondering jullie reisverslag gelezen.
    Ik kan er niets aan toevoegen .
    Wat zijn wij dan hier verwend en dan wordt er
    nog zoveel gezeurd. Wel prachtige de natuur
    die jullie beschrijven, met de foto's.
    Zo bijzonder.Zoveel indrukken, jullie hebben heel wat te verwerken.
    Lieve Poldergroeten, ik geniet nog na van onze reis.
    Laat het nog niet los, heerlijk vasthouden.
    Alle , alle goeds,
    Emiel en Alma.
  7. Nel en piet verburg.:
    2 november 2018
    Beste Ellie en Freek.Wat een leuk verhaal en dan nog gasten krijgen.Wat gezellig.Leuke foto s.En gaat het goed met het tuintje van Freek.Groetjes van Piet en Nel Verburg.
  8. Heleen Wisse:
    5 november 2018
    Hoi Elly en Freek, weer een leuk verhaal. Ik had me nooit zo gerealiseerd dat die kurkeiken geschild worden voor de kurk. Weer wat geleerd. Nog een eventjes genieten daar en dan weer naar het koude Nederland.
    Groet, Leo
  9. Peter en Hanny van der Vliet:
    6 november 2018
    Beste Elly en Freek, wij genieten elke week van jullie verslag en vol be wondering voor jullie aanpak in het kurkeikengebied.Gr Hanny en Peter
  10. Clementine van Opstal:
    6 november 2018
    Hoi Elly en Freek tijdens een wekelijkse "outdoor" wandeling liep ik via de achterkant van Gapinge naar Veere " 2 plaatsjes op Walcheren " heerlijk in de zon en dacht aan jullie verhalen nou hier ook de middle of nowhere waar ook geen einde aan leek te komen . Ik voelde me bijna als jullie in Canada "alleen op de wereld". Blijf ontdekken en verbazen en blij zijn met een rat, muis of egel die je pad kruist. Zonnige groet Clementine en Jur.
  11. Jan en Annelies:
    9 november 2018
    Dank jullie wel voor het prachtige reisverslag , zo knap dat jullie zo goed met het minimalisme aldaar om kunnen gaan . Leuk te lezen dat jullie er toch steeds vrienden en familie op bezoek krijgen dat zal jullie vast goed doen en de tijd er ook wat breken ! Samen fijn genieten van de natuur en veel succes met het schrijven .... we genieten graag op deze wijze een beetje met jullie mee!