Week 6

5 november 2018 - Sabóia, Portugal

DAG 1 Freek heeft al een paar dagen kiespijn. Paracetamol brengt uitkomst. Er moet echter wat gebeuren. Chris laat ons via de app weten dat er in Albufeira, drie kwartier rijden hier vandaan, een Belgische tandarts is. We leggen contact en kunnen vanmiddag terecht. Het wordt een wortelkanaal behandeling. De Belgische tandarts doet deze behandeling niet. Ze huurt een free lance tandarts in, die in haar praktijk de behandeling doet. Alles verloopt naar wens en na een half uur is Freek van zijn kiespijn verlost. Op de terugweg werkt er een donkere lucht op. Er is onweer op komst. Onderweg hebben we al een flinke plensbui. Thuis treffen we Carolien en Sjaak niet aan. Ze zijn aan het trimmen en volgen route 6. Een onweersbui barst los. Het duurt wel erg lang voor ze thuis komen. Wellicht hebben ze een schuilplaats gevonden. Eindelijk komen er twee verzopen katten binnen. De route was wat langer uitgevallen dan gepland. Onderweg een bordje gemist en verdwaald. Een postbode was de redder in de nood. Hij heeft hen de juiste weg gewezen. Tijdens het avondeten horen we een lawaai. Dikkie Dik heeft een muis gevangen en laat hem trots aan ons zien. Het diertje leeft nog en neemt het hazenpad, recht op ons af. We gillen en doen de benen omhoog. Echter, het reactievermogen van Dikkie Dik is snel. Hij pakt de muis en verdwijnt er mee naar buiten. Wat zich daar heeft afgespeeld laat zich raden. DAG 2 Sjaak en Carolien hebben iets te vieren. Er is gebak bij de koffie. We geven hen een bijzonder cadeau. De enigste rode aardbei uit de tuin. De kleur van de liefde. 's Middags pakken we de auto en rijden naar het meer van Santa Clara. Het is een stuwmeer, de grootste zoetwater voorraad van Portugal. Er staat een koude harde wind. Dat maakt het meer niet aantrekkelijk en we besluiten al snel een kop koffie te gaan drinken in Santa Clara. 's Avonds steken we de houtkachel aan. Na het onweer is het kouder geworden. We kruipen dicht bij de kachel en genieten van het knetterende houtvuur. DAG 3 Het heeft vannacht gevroren. Voor Zuid Portugese begrippen bijzonder. Vandaag wacht er ons een verrassing. Carolien en Sjaak nemen ons mee naar de haven van Faro. Ze hebben een vogelexcursie georganiseerd. We stappen in een open boot en Pedro onze gids vaart met ons door een lagune voor de kust van Faro. Een strandwal is de scheiding tussen de lagune en de oceaan. We krijgen veel verschillende vogels te zien. Klap op de vuurpijl is een visarend die zich van dichtbij laat zien. Al met al een zeer geslaagde excursie. DAG 4 Carolien en Sjaak gaan ons vandaag verlaten. Na het middageten nemen we afscheid. We gaan weer over tot de orde van de dag. Het is stil zonder hen. DAG 5 We zijn weer met z'n tweetjes en de beestjes. Niemand die even komt buurten. Vroeger moet het veel drukker zijn geweest op het zandpad. Langs het pad staan verschillende ruines. Sommigen met een stenen buitenoven waar je nu nog brood in zou kunnen bakken. Er moeten hier verschillende families gewoond hebben. Helaas zijn alle huisjes verlaten en aan de natuur terug gegeven. DAG 6 Het regent. Het valt met bakken uit de lucht. Het is ook koud. We steken de kachel aan en houden een leesbinnentuusbluufdag. Met een mooi boek kruipen we dicht bij de kachel. Zo ook de beestjes. Gezelligheid kent geen tijd. DAG 7 Vandaag pakken we de auto en gaan een stukje omgeving verkennen. Na Seboia loopt er een mooie weg richting Sao Teotonia. De weg slingert zich tussen de heuvels door. Af en toe passeert er een auto. De omgeving is prachtig. Witte huisjes met rode daken lijken tegen de heuvels te zijn uitgestrooid. Ook hier zien we weer verschillende ruines. Huisjes aan de natuur terug gegeven.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Peter en Renske:
    5 november 2018
    Ha die Freek en Elly
    Bedankt weer voor jullie verslag. Hoe zouden ze vroeger die kiespijn oplossen? Waarschijnlijk een kruidnagel of een mengseltje van kruiden...
    Wat zullen jullie de luxe van Vrouwenpolder straks weer waarderen!
    Veel plezier nog.
    Peter en Renske
  2. Clementinejansen:
    5 november 2018
    Dag Elly en Freek. Wat naar die kiespijn maar super opgelost. Mooi verhaal weer en we hebben genoten.
    Wij kunnen ons het goed indenken hoe jullie daar leven gezien onze ervaring in Portugal.
    Veel plezier nog. groetjes van Wim en Clementine.
  3. Van Eijkeren:
    Hoi Elly en Freek,
    Gelukkig is Freek van zijn kiespijn af!
    Jullie hebben in de afgelopen periode al heel wat verschillende weertypes en temperaturen ondervonden. Af en toe dagje thuis is ook fijn. De vogelexcursie lijkt me ook interessant. Hartelijke groeten van Peter en Wilma.
  4. Bernhard en Ingrid:
    6 november 2018
    Het leest weer als een boek.
    Hartelijke groet, Bernhard & Ingrid
  5. Ria V:
    6 november 2018
    Leuk die verhalen van jullie. Gr Elfriede en Ria.
  6. Alma:
    Lieve Elly en Freek,
    Onze bewondering voor jullie stijgt per verslag.
    Hoe bijzonder toch het wel en wee te lezen.
    Mooi naar Faro, dat kennen wij ook een beetje.
    Hoop nu geen "euvels' meer zoals kiespijn en we wensen
    jullie nog zonnige warme dagen.
    Anders gezellig rond het vuurtje, zoals het zo mooi
    beschreven staat. Ik zie jullie zo voor me.
    Vandaag konden we hier de korte broeken weer tevoorschijn halen!
    Alle goeds en tot later,
    Emiel en Alma.
    Emiel en Alma.
  7. Iman en Marian Heijboer:
    Hoi Elly en Freek,
    Wat een uitkomst zo'n tandarts, die een andere specialist kan inhuren voor klussen die hij zelf niet uitvoert. Maar Freek was van zijn pijn af, dat is een verademing denk ik.
    Mooi lijkt me die excursie naar Faro. Ja als er dan net mensen vertrokken zijn is het weer stil, dat snap ik.
    Hier hebben we nogsteeds prachtig herfstweer, vandaag werd het zonnig en 15 o C, dus nog even genieten van de mooie kleuren, ook al is het blad aan het vallen.
    Jullie verblijf daar begint al op de schieten denk ik.
    Als je een mooi boek hebt is het ook heerlijk om bij het kacheltje eens thuis te blijven hoor.

Nog een fijne resttijd daar gewenst, dank voor jullie mooie verhalen.

Marian en Iman Heijboer.
  8. Peter en Hanny van der Vliet:
    7 november 2018
    Bedankt voor je mooie verslag, geniet voordat je weer naar huis gaat en hier weer kan genieten van onze prachtige herfstkleuren op walcheren.
  9. Jan en Annelies:
    9 november 2018
    Veel dank voor jullie mooie verslag ! We hopen van harte dat de wortelkanaalbehanding voor Freek de kiespijn volledig aan banden heeft gelegd ! Prachtige foto’ s en hoop dat jullie nog heerlijk mogen genieten van de tijd die jullie er nog rest ! Liefs voor julie beiden x