Week 7

10 november 2018 - Sabóia, Portugal

DAG 1 We maken kennis met onze Duitse buurman, drie kilometer verder op. Hij is een vuurtje aan het stoken in de tuin. Even de auto aan de kant zetten en een praatje maken. De kennismaking verloopt eerst wat stroef, maar wanneer we vertellen waar we vandaan komen breekt het ijs. Hij is een alleenstaande man. Heeft zich verdiept in duurzame energie. Geeft hier ook les in en is vaak op reis door Europa. Als hij thuis is mogen we ten allen tijde een beroep op hem doen voor eventuele hulp. Heel aardig. We hebben echter nog maar 1 week te gaan en hopen dat dit niet nodig is. DAG 2 Vandaag pakken we de auto en gaan een stukje kust ten zuiden van Odeceixe verkennen. Aljezur is onze eerste stop. Een stadje tegen een heuvel aangebouwd. Via smalle kronkelige straatjes met witte huisjes komen we bij een kasteelruine op de top van een heuvel. Een prachtig uitzicht is de beloning van een pittige klim. We vervolgen onze reis en stappen uit bij Praia da Amoreira, een mooi strand in een baai bij een uitmonding van een rivier. Een kustweg brengt ons vervolgens naar Monte Clerigo. Een dorpje waar ik spontaan verliefd op wordt. Gelegen aan een mooi strand. Niet toeristisch. Puur en eenvoudig. Via een kustweg met een prachtig uitzicht op zee rijden we naar Arifana. Onderweg nog even een stop om van het mooie uitzicht te genieten. Er komt een oude Nederlandse auto aangereden, met een evenzo oude caravan er achteraan. Een jongen stapt uit. We maken een praatje. Op zijn eentje trekt hij deze winter door Zuid Portugal en Spanje. Een vrijbuiter. Do'nt worry, be happy is zijn leefstijl. Onze laatste stop is Praia do Arifana. Een geliefd golfsurfers oord. Vanaf een hoge rotspunt kijken we neer op een strand met wel honderd surfers. DAG 3 Ons oppashuis is tegen een helling aan gebouwd. Vanaf de veranda kijken we in een dal. Onderlangs loopt een beekje. Nu nog droog, maar in de winter een stromende beek. Achter de beek loopt een zandpad. Vandaag rijdt er een auto over het pad. Waarschijnlijk mensen op zoek naar de vruchtjes van de Medronho (aardbei) boom. De vruchtjes zijn nu rijp. We komen de struiken overal tegen. Van de vruchten wordt jam gemaakt, maar ook een drankje gebrouwen met een zeer hoog alcohol percentage. DAG 4 Vanmorgen even geen elektriciteit. Het is mijn schuld. Gisteren heb ik gestofzuigd terwijl de zon niet scheen. De batterij geeft een negatieve stand aan. Gelukkig komt vanachter de wolken de zon te voorschijn en laadt de batterij weer op. We juichen iedere zonnestraal toe. Het leert ons heel bewust met energie om te gaan. Dag 5 Gisteren een tuusbluufdag, vandaag een eropuutgaandag. We gaan weer een stukje Portugese kust verkennen. Deze keer ten noorden van Odeceixe. In Vila Nova de Milfontes drinken we een kopje koffie op een terras. Almograve is onze eerste stop aan de kust. Hoog op de rotsen kijken we neer op een onstuimige zee. Er loopt een weg met uitzicht over de zee naar het zuiden. Eerst verhard, daana onverhard met een groot aantal kuilen. Waar gaat deze weg naar toe? We rijden door, onze nieuwsgierigheid is gewekt. Het eindpunt is zeer verrassend. We komen bij een kleine baai ingeklemd tussen hoge rotsen. Er staan een aantal primitieve houten vissershuisjes.Tegen een trailerhelling liggen twee bootjes. Het enige teken van leven zijn twee poezen, die miauwend naar ons toe komen. De vissers zijn waarschijnlijk op zee. We vervolgen onze weg naar Cabo Sardao. Aan de voet van een vuurtoren parkeren we de auto. Ook hier weer een prachtig uitzicht op zee. Drie ooievaars hebben hun nest gebouwd op een smalle rots. Staand op een poot houden ze de wacht. Ook hoog op de rotsen en pal aan zee ligt een voetbalveld. Gras maaien is niet nodig, want er wordt op zand gespeeld. De club heeft extra ballen aangeschaft. Schiet je een bal over het doel dan zal hij in zee belanden en koers zetten naar Amerika. Dag 6 Ik sta in de rij bij de slagerij van de supermarkt. Vol verbazing hoor ik de bestelling van een Indische man aan. Vijf hele kippen en twee kalkoenen. Alles wordt in een grote plastic zak verpakt. Ik val in het niet met mijn half pond gehakt en twee coteletjes. In Sao Teotonio wonen veel inwoners afkomstig uit Indie en Nepal. Vaak mannen, soms geleed in traditionele kledij, comleet met een tulband rond hun hoofd. Ze hebben werk gevonden in de kassen waar fruit en groente wordt verbouwd. Pal achter de kust liggen uitgebreide kassencomplexen. Het zijn doorwaai kassen. Ze hebben alleen een plastic overkapping. DAG 7 Wat hebben we een rustig bestaan! 's Morgens om 8 uur verlaten we de slaapzolder. Onder aan de trap wachten ons twee kwispelende honden op. Een warm begin van de dag. Een kattenwasje en aankleden. De poezen verzorgen en op stap met de honden. Iedere morgen genieten we van deze wandeling in de natuur. Ontbijt voor de honden en voor onszelf. Daarna koud water aftappen van de boiler en douchen met warm water. Na dit vaste ochtendritueel doet Freek wat klusjes rondom het huis en ik in het huis. Na dit alles hebben we de hele dag voor ons zelf. Als de zon schijnt zitten we buiten. Dat is in november nog goed te doen. Om 17 uur krijgen de honden weer eten en maken we een wandeling bovenlangs. Keer op keer genieten we van het prachtige uitzicht. Na de wandeling eten koken en binnen blijven. Het is om 18.30 uur donker. Warm eten, afwassen en daarna lezen. Boek 10 is aan de beurt. Om 22.30 klimmen we de trap op naar de slaapzolder en kruipen daar onder het wolletje. Een uitrustdag is weer voorbij.

1. Kees en Sonja Krijger:
    Mooi verhaal weer.
    Mooie vergezichten en......misschien voor jullie helaas...nog maar 1 week en dan volgt de terugreis naar Vrouwenpolder.
    In Vrouwenpolder is Guido gestart met het winterzwemmen met een vaste groep BBBRRRR.....wel koud, maar gezond, blijkbaar, na enige warmloop oefeningen enz
    We horen jullie weer volgende week.
    hartelijke groet van Kees en Sonja
  2. Ko en Joke:
    11 november 2018
    Geniet nog van de laatste week. Jullie voelen je overal thuis en dat is wel nodig als de omgeving anders is dan thuis. De mooie natuur is jullie beloning. Hartelijke groet van Ko en Joke.
  3. Marianne:
    11 november 2018
    Nog 1 weekje en dan op pad terug naar huis. Maar wat een avonturen hebben jullie weer meegemaakt, mooi om mee te mogen genieten. Toch zal ik ook weer blij zijn als jullie terug zijn op de polder! Geniet nog lekker van het zonnetje, temperatuur en natuur en tot gauw.
  4. Coby en Luc:
    Elly en Freek
    Met veel belangstelling hebben we jullie belevenissen gevolgd.
    Het waren weer fantastisch mooie en meeslepende verhalen.
    Vele mooi foto's!
    Weer al de laatste week, de tijd vliegt om.
    Geniet nog maar van deze laatste week en we wensen jullie een goede reis terug naar huis.
  5. Clementine en Wim Jansen:
    12 november 2018
    Opnieuw een boeiend relaas van jullie verblijf. We zien het landschap en de 'wegen' in gedachten voor ons! Nog even genieten van de omgeving en pionieren in het dagelijks leven. Knap van jullie. De laatste week zal ook gaan lukken!
  6. Peter en Hanny van der Vliet:
    12 november 2018
    Vol verbazing heb Ik jullie manier van leven gevolgd een met de natuur en genieten wat de dag te bieden heeft.Het was bij de vrijdagtennis een onderwerp van gesprek!!!!!
    Gr Hanny
  7. Jan de Kam:
    12 november 2018
    Weer een schitterend verhaal van jullie met mooie foto's van wat jullie beleefden deze week.
    Maar de laatste week is weer al aangebroken, we zullen de verhalen en de belevenissen van jullie missen.
    We wensen jullie een goede en fijne terug reis en hopen je snel weer te zien in Vrouwenpolder.
    Gr. Thea en Jan
  8. Van Eijkeren:
    12 november 2018
    Beste Elly en Freek, het was weer genieten van jullie belevenissen. De mooie natuur, prachtige zee, het kennismaken met de Duitse buurman die zich verdiept heeft in duurzame energie. Allemaal dingen om op te slaan en nog heel lang van na te genieten! Liefs en groeten, Peter en Wilma
  9. Nel en piet verburg.:
    Hallo Elly en Freek.
    Wat een mooi verhaal en we beleven het helemaal mee.
    Dat gaan we missen nu jullie na een week weer naar huis gaan.Maar leuk dat we dan weer een afspraak kunnen maken.
    Een heel goede reis en tot gouw.Groetjes van Piet en Nel Verburg.
  10. Ineke Meeuwse:
    Elly en Freek,
    We hebben weer genoten van al jullie belevenissen..fantastische verhalen.
    Nog een paar dagen dan zit jullie tijd in Portugal er weer op en zullen wij jullie verhalen en belevenissen gaan missen. We wensen jullie een fijne thuisreis!

Groetjes Adri en Ineke.
  11. Alma:
    Lieve Elly en Freek,
    Dit wel weer een pracht verhaal.
    Jullie zijn zeer bewust bezig met milieu,
    jullie zien prachtige natuur en in regenachtige dagen
    heerlijk knus bij elkaar. Niks meer en minder.
    Hoofd leeg en warmte.
    tot heel snel.