Portugal, oppassen op een huis in de Alentajo.

2 april 2022 - Sabóia, Portugal

1. Vanaf vandaag zijn we weer aan het oppassen op een huisje in de Alentajo. Na een autoreis van 4 dagen zijn we op onze basis aangekomen.
  • VRIJDAG 1 APRIL.                              Na een goede nachtrust gaan we aan de slag. Morgen vertrekt Roos naar Curaçao, Chris haar vriend achterna. We krijgen uitleg, Freek de technische zaken zoals waterpomp, aggregaat (waar de wasmachine op aangesloten is) en zonnepanelen. Ik de zorg over Milou, de hond met een hernia, Ukje, de poes met een dwarslaesie en Dikkiedik, de poes die diabeet is. Sascha, de hond met MS gaat naar een opvang voor gehandicapte honden in Lissabon. Ze krijgt daar ook een behandeling met stamcellen waar ze tot heden toe goed op reageert. Ze doet tevens mee aan een onderzoek naar MS bij de mens.                          Gelukkig ligt er een duidelijk draaiboek, want na vier dagen reizen is de opslagruimte in ons hoofd wat beperkt .                            's Middags ga ik met Roos op stap. Eerst naar onze Duitse buurman Karl, 3 kilometer verderop. Hij is niet thuis. Het terrein is afgesloten met schrikdraad. Daar kom ik achter als ik de weg vrij wil maken voor Roos in de auto. De poes krijgt eten en drie ezels die om aandacht vragen krijgen een aai over hun kop.IMG-20220401-WA0003      Zijn moerbeiboom plukken we kaal. Lekker voor vanavond in de yoghurt.  Daarna naar Portela de Fonte Santa, een klein dorpje met 1 straat, waar ook de brievenbussen staan. Bij het derde huisje halen we pakjes op die niet in de brievenbus passen. Een boertje met weinig tanden in zijn mond en niet in het bezit van een scheerapparaat geeft ons de pakjes. Brutaal gluur ik over Roos haar schouder naar binnen, benieuwd naar de inrichting. Het huis heeft alleen een deur, dus het is donker binnen. Geen parketvloer, maar aangestampte aarde, een tafel met vier stoelen en een kast. Dat is alles. Wel een televisie. Hoe sober ook, die mag niet ontbreken. We groeten hem en nemen vriendelijk afscheid. Obrigado ( dankjewel )                    Nu naar Odemira. Aan de oever van de Mira maken we een wandeling met Sascha. Haar achterpoten zijn verlamd, maar een tuigje met wielen maakt het mogelijk dat ze toch kan lopen.IMG-20220406-WA0010Ze geniet zichtbaar van deze wandeling, zo ook wij.  We krijgen zin in koffie. Roos brengt mij naar een klein chocolade fabriekje aan de oever van de Mira. De eigenaar spreekt Nederlands, heeft 30 jaar geleden in Almelo gewoond. Op het terras genieten we van het mooie uitzicht op de witte huisjes van Odemira.     Nu nog even langs de Aldi en een voorraadje aanleggen voordat we weer naar de middle of nowhere gaan. Daar hebben we de supermarkt niet om de hoek.
  1. ZATERDAG   2 APRIL                      Met een lach en een traan 😅 nemen we afscheid van Roos en hond Sascha. Volgende week komt Chris naar huis. Roos blijft nog even in Curaçao. We zwaaien haar uit. Vanaf nu zijn we home alone en op elkaar aangewezen.
  2. ZONDAG        3 APRIL                      Het is koud vanmorgen. Volgens de thermometer maar 4 graden. We steken de kachel aan en genieten van het knapperend houtvuur. Ook de beestjes scharen zich rond de kachel en genieten van de warmteIMG-20220403-WA0000.
  3. MAANDAG  4 APRIL                        Hoe ziet onze dagindeling eruit? Na het opstaan sta ik even in pyjama op het terras. Rondom mij kurkeiken en eucalyptus bomen die heerlijk ruiken. Ik hoor vogels zingen. De koekoek laat zich hier al horen. In Spanje hebben we zwaluwen gezien. Die waren onderweg naar Nederland. Hier bloeit de meidoorn.            Aankleden en de beestjes verzorgen. Dan zijn wij aan de beurt. Ontbijten en douchen. We zijn afhankelijk van de zonnepanelen. Twee dagen geen zon betekent een lauwe douche. Bag to basic.                              Daarna gaat Freek in de tuin aan de slag en ik doe wat huishoudelijke klusjes.                      's Middags maken we een wandeling en 's avonds lezen we een boek bij de kachel met een gezellig vuurtje. We komen helemaal tot rust.
  4. DINSDAG    5 APRIL                           De voorraad raakt op, dus op naar de Aldi. Daar kom je niet zomaar. Over het zandpad is een touw gespannen om de koeien tegen te houden. Touw omlaag en doorrijden maar. Bij paal 9 begint de bewoonde wereld. Terug op het asfalt. Verderop weer wegversperring. Koeien worden naar een andere wei gebracht.         In Sante de Teotonio nog even tomaten, kool en slaplantjes kopen voor de tuin. Zoete aardappelen voor onze tuin.                                   's Middags gaat Freek aan de slag in de tuin. Er is regen op komst. De plantjes moeten de grond in.  Alleen maak ik een korte wandeling over het zandpad tot de tweede ruïne. Wat is het hier stil. Ver van de bewoonde wereld. Vliegtuigstrepen hoog in de lucht zijn de enigste menselijke levenstekens. Geen geluid van auto's. Of toch? Er komt een auto met laadbak aangehobbeld. Een ouder echtpaar in de cabine. Ze stoppen, raampje naar beneden. Een oudere man achter het stuur ( geen klant van de tandarts, niet in het bezit van een scheerapparaat ) een vriendelijke vrouw naast hem. In rap Portugees worden er vragen gesteld. Ik kan alleen maar antwoorden dat ik Hollandais ben en in de casa van Roos en Chris verblijf. Ah, Christiano, die kennen ze. Ik vermoed dat het de imker is die naar de bijenkasten gaat kijken boven op het pad. Misschien heeft hij wel honing te koop. Ik ben de Portugese taal niet machtig, dus kan het niet vragen. Jammer, jammer, jammer.

5. WOENSDAG    6 APRIL                    We krijgen bezoek. De ouders van Eva, vriendin van Michiel, komen ons met een bezoek vereren. Zij hebben een huis aan de Algarve. Omdat ons huisje geen adres heeft wachten we hen bij paal 9 aan de weg op. Het is voor hen even zoeken, maar al snel hobbelen we samen over het zandpad naar de casa van Christiano en Roos. Het is mooi weer. Op het terras genieten we van ons gezellig samenzijn. Van hun zijde volgt er een uitnodiging. Daar zullen we zeker gebruik van maken.

6. VRIJDAG   8 APRIL  Mooi weer, dus vandaag een wandeling bij paal 9 gemaakt. Mooie wandeling in open terrein in de buurt van de rivier de Mira. We zijn niet alleen. Een grote kudde koeien kruist enkele malen ons pad. Er lopen kalfjes bij en ook een stier. De koeien hebben hun horens nog.Toch maar wat afstand houden. Het gaat goed en veilig komen we weer bij paal 9 aan.

7. MAANDAG.   11 APRIL          Vandaag krijgen we weer bezoek. Nu van een lief zwart poesje. Miauwend loopt ze om het huis. In de tweede ruïne aan het zandpad heeft enige tijd een hippie gewoond. Met de noorderzon is ze weer verdwenen. Ze heeft een oude fiets en een zwart poesje achter gelaten. Hoe hard kun je zijn. Het poesje zoekt aandacht en eten. Het advies van Roos is, niet aan toegeven. Wellicht draagt het poesje een ziekte bij zich en kan ze onze beestjes besmetten. Roos heeft contact met de dierenarts hierover. Vangen en het asiel is wellicht een optie. Het gaat ons wel aan het hart.

8. Dinsdag 12 APRIL                            We worden wakker van een hoosbui. Even ligt de elektriciteit er uit, dus ook het internet. Al snel hebben we weer stroom. Internet echter niet. Nu zijn we echt van de buitenwereld afgesloten. Eind de middag besluiten we naar paal 9 te rijden. Geen contact. Dan maar naar het dorpje met de brievenbussen. Geen contact. We keren om en rijden naar Saboia. In een cafeetje maken we gebruik van het internet van de baas. We vragen Chris in Curaçao om raad. Nu maar kijken of we thuis voordat het donker wordt de verbinding kunnen herstellen.

9. WOENSDAG  13 APRIL    Gisteravond is het niet gelukt verbinding te krijgen. Vanmorgen gaat Freek al vroeg de berg op waar de wifi mast staat. Na enig gepruts lukt het. Hoera we hebben weer contact met de buitenwereld!!  Vandaag moet ook het watervat gevuld worden. Freek start de pomp onder bij de waterput. Ik sta boven bij het vat en zwaai wanneer het vat vol is. Vanaf het vat gaat het water naar het huis door een filter. Het is dan nog niet drinkbaar. Drinkwater haalden we voorheen in de supermarkt. Nu hebben Roos en Chris een koolstof filter aangeschaft. Dat bespaart afval plastic en is dus beter voor het milieu.

10. DONDERDAG   14 APRIL        Vandaag komt Chris thuis. Er is  werk aan de winkel. Ik wil alles netjes achtergelaten. Eerst een wasje draaien, dus de generator starten. Daarna stofzuiger op zonne-energie. Helaas, dat kan ik vergeten. Wel zon, geen energie. Er is weer een storing met de elektriciteit. Ook internet valt uit, dus ook geen contact met Chris. Freek probeert de boel weer op te starten, maar steeds gaat het mis. Jammer, jammer. Ik ga verder met de schoonmaak. De buiten wc krijgt een beurt. Die staat 50 stappen bij het huis vandaan.        's Morgens na het opstaan een "wakker worden" wandeling. Voor de nacht hebben we binnen een nood wc. 's Avonds laat komen Chris en Sascha thuis. Fijn elkaar weer te zien.

11. VRIJDAG 15 APRIL                  Vandaag nemen we afscheid van Chris en de beestjes. Vooral het afscheid van Sascha valt ons zwaar. We weten dat zij niet lang meer te leven heeft. De koffers gaan de auto in en we vertrekken naar de Algarve. Daar wacht ons een cultuur schok. Wat een andere wereld. De ouders van Eva, vriendin van Michiel, hebben ons uitgenodigd. Ze hebben een mooi huis en we besluiten hier 3 dagen te blijven. We worden met een heerlijke maaltijd ontvangen. Wat een gastvrijheid.

12. ZATERDAG   16 APRIL                     Na een goede nachtrust en evenzo goed ontbijt moet er in de tuin gewerkt worden. Freek en Joop gaan aan de slag. Ik wil een foto maken en doe de deur open. Voor dat ik het weet ontsnapt Puk de hond. In een mum van tijd is ze verdwenen. Wat nu? Er wordt een grote zoekactie op touw gezet. Kennissen worden ingeschakeld en Elly heeft de politie gewaarschuwd. Zelf loop ik de straat op. Eerst rechts, daarna links. Twee keer heuvel op, heuvel af. Geen Puk. We pakken de auto en gaan verder zoeken. Geen Puk. We snappen er niks van. Uiteindelijk wordt ze gevonden in de opslagruimte onder het zwembad naast het huis. Eind goed al goed.

13. ZONDAG   17 APRIL                       Het is Pasen. Elly en Joop krijgen bezoek. Wij besluiten alleen op stap te gaan. Eerst naar Silves. Een stadje in het binnenland met een mooi fort en kathedraal. We rijden het stadje binnen en worden door de politie tegengehouden. Er komt een paas processie voorbij. Mensen strooien bloemen op de straat. Kinderen rapen deze weer op en maken er mooie boeketjes van. Mooi om dit mee te maken. Ver weg en toch een beetje Paasgevoel.

14.  MAANDAG.   18 APRIL          Vandaag nemen we afscheid van Elly en Joop. Onze reis naar het noorden begint. In Arrifana, een bekende surfplek, hebben we voor twee nachten een hotelletje geboekt.

15. DINSDAG.    19 APRIL                          Naast ons hotel is er een surfhostel gebouwd. Daar kunnen we ook ontbijten. We voelen ons jong opnieuw. Helaas vanmorgen geen ontbijt, alleen koffie. Do'nt worry, be happy. Dan maar in het dorp een ontbijtje halen. Geen slechte keuze.

16. WOENSDAG.  20 APRIL.                      Vandaag trekken we verder naar het noorden. Nazaré is onze bestemming. Freek heeft een B&B geboekt. Blijkt een kamer in een kelder van een winkel te zijn. Een benauwd gevoel. Wel netjes en schoon. Boven ons bed een brandmelder die om de 30 seconden een lichtflits geeft. Niet slaapbevorderend. Gelukkig maar voor 1 nacht.

17. DONDERDAG.   21 APRIL.                   We gaan weer en route. Richting de Spaanse grens. Vandaag zullen we Portugal verlaten. We nemen een barst in onze voorruit mee. Souvenir van een Portugees steentje. Onze B&B ligt net over de grens. We toetsen het adres op de navigatie in. Helaas, adres onbekend. Nu hebben we een probleem. In een cafeetje doen we navraag. De café baas weet het niet. Roept zijn moeder. Gelukkig, zij wijst ons de weg. We moeten naar Laza, een bergdorpje 12 km. verderop. De B&B blijk een hostel te zijn voor S. de. Campostella gangers. Hier zeg je geen " tot ziens", maar wens je elkaar een "bon camino" toe.

18. VRIJDAG     22 APRIL.                            Over de Spaanse hoogvlakte zullen we vandaag naar Noord Spanje rijden waar ons nichtje woont. De Spaanse hoogvlakte geeft je een warm gevoel. Deze keer niet. We rijden in de sneeuw bij een temperatuur van 1 graad boven nul. I.b.v. Gijon hebben we een B&B geboekt voor 2 nachten. Ook deze keer hebben we niet de eerste prijs gewonnen met "Zoek de B&B".

19. ZATERDAG    23 APRIL.                        Vandaag ons nichtje met Spaanse man en kinderen bezocht. Het was gezellig. Het weer was minder gezellig. De hele dag regen, 8 graden.

20. ZONDAG    24 APRIL.                             We verlaten Spanje en gaan naar Moliets in Frankrijk. 20 jaar was dit onze vakantie bestemming in combinatie met de Pyreneeën. We maken een wandeling over de camping. Er is veel veranderd. Het zwembad is een zwemparadijs geworden met een grote glijbaan. Een open terrein staat vol met luxe huisjes. Dat verdient meer dan een eenvoudige tent. De madam van de receptie herkent ons nog. Dat geeft een goed gevoel. We overnachten niet op de camping, maar in een hotel ernaast. De eerste ouderdomsverschijnselen.

21. DINSDAG    26 APRIL.                           Na een dagje Moliets trekken we verder naar het hoge noorden. Onze laatste vakantie nacht brengen we door in een authentiek Frans hotelletje in de buurt van Orléans. Morgen op naar Vrouwenpolder.

22. WOENSDAG.   27  APRIL                      We zijn weer thuis. Bestemming bereikt.

1. Nel Boone:
    2 april 2022
    Hallo reizigers wat leuk dat we weer met jullie mogen meegenieten. Een goede en plezierige tijd. Peter en nel
  2. Marianne:
    2 april 2022
    wat leuk om jullie op deze manier te volgen. liefs, Luuk en Marianne
  3. Marianne Glerum:
    2 april 2022
    Fijn dat jullie weer in Portugal zitten! Geniet ervan. En wij genieten weer van de verhalen!
  4. Jan schraa:
    2 april 2022
    Fijne vakantie en pas goed op.
  5. Peter en Renske:
    2 april 2022
    Zo, jullie durven het weer aan! Ondertussen "ervaren" oppassers aan het worden 😊 Veel plezier, wij genieten mee.
  6. Bernhard en Ingrid:
    2 april 2022
    Tjonge de wereldreizigers zijn weer op pad.
    Leuk hoor. Veel plezier. We leven mee via deze blog.
    Groetjes.
  7. Alma:
    2 april 2022
    Gelukkig weer goed gearriveerd. Alle goeds, hier brrrrrr koud. Pas inderdaad goed op, niet alleen op het huis, maar zeker op jullie zelf. Dat het aller voornaamste. Lieve Zevensprong groeten.
  8. Ko en Ria:
    2 april 2022
    geniet van jullie vakantie!Fijn dat we jullie weer kunnen volgen.
  9. Peter en Hanny van der Vliet:
    3 april 2022
    Wij verheugen ons weer op jullie wekenlijkse brief. Pas goed op elkaar,veel plezier en mooi weer!!!!!
  10. Trudy van Hoof:
    3 april 2022
    Wat leuk dat jullie weer op reis zijn. Nu naar het mooie Portugal!! Zijn jullie daar al eerder geweest? We volgen jullie reis weer en dan is het net of we er zelf zijn.
    groetjes, Trudy en Frank
  11. Nelleke Snoep:
    3 april 2022
    Heerlijk hoor, genieten van het mooie Portugal,
    Wat leuk dat we jullie reisverhalen weer mogen volgen.
    Groetjes Kees en Nelleke
  12. Sonja Timmers:
    3 april 2022
    Heel leuk dat jullie weer een reisverhaal maken, leuk dat we het vanuit het koude Nederland weer kunnen volgen. Geniet ervan. Groetjes Sonja
  13. Broer Leo Wisse:
    3 april 2022
    Freek en Elly, veel plezier in het groene Portugal.
  14. Ineke Meeuwse:
    4 april 2022
    Ook wij volgen graag jullie reisverhalen. We wensen jullie weer een fijne tijd toe in Portugal.
    Groetjes Adri en Ineke
  15. Jan de Kam:
    Fijne vakantie Elly en Freek
  16. Kees en Sonja Krijger:
    4 april 2022
    We verheugen ons weer op jullie mooie verhalen.
    We wensen jullie daar weer een mooie tijd toe.
    Groetjes Kees en Sonja
  17. Van Eijkeren:
    6 april 2022
    Veel plezier en heel leuk om jullie belevenissen weer te mogen lezen.
    Een hele fijne tijd gewenst.
  18. Addie Verhage:
    6 april 2022
    Veel plezier! Leuk om jullie verhalen te lezen.
  19. Jan en Annelies:
    6 april 2022
    Heel leuk om over jullie Portugal avonturen te lezen!
    Heel veel plezier en een fijne tijd gewenst .
  20. Nel en piet verburg.:
    7 april 2022
    wat een avontuur zijn jullie weer begonnen.
    En wat geweldig leuk om dat te lezen.
    Ook veel plezier samen.
    groetjes van Piet en Nel Verburg.
  21. Alma:
    7 april 2022
    Wat een mooi verhaal. Weer een heel boekwerk. Zo leuk te lezen over de zorg voor de dieren. Niet zo makkelijk, wat wordt er goed voor hun dieren gezorgd en nu jullie die taak en dat niet de enige zorg. Ik denk dat jullie s’avonds op tijd het bed opzoeken. Een hele andere wereld dan hier, maar daarom ook zo’n uitdaging. Echt vakantie voor jullie. Hier geen bijzonderheden. Aan de weg wordt nog hard gewerkt. De toeristen zullen deze week wel arriveren. Weg rust! Maar ach, hoort erbij. Dank voor het heerlijk lezend reisverhaal. Alle goeds. Geniet en tot de volgende keer.
  22. Alma:
    7 april 2022
    Nog even, natuurlijk ook de hartelijke groeten van Emiel. Hij geniet zeker van de verhalen. Portugal ook zo mooi en dan gaan de gedachten terug naar vroeger. Wat goed voorbij is kan niet slecht terugkomen. Nogmaals alle goeds in dat mooie Portugal. Emiel en Alma.
  23. Coby Boot:
    11 april 2022
    Wat fijn om jullie belevenissen mee te maken,
    Je schrijft ze goed Elly, ik word echt meegezogen in
    het verhaal. Ik zit dan ook echt even in Portugal.
    Gelukkig voel ik de koude douche niet.
  24. Hans en Tini:
    13 april 2022
    Wat heerlijk om jullie belevenissen weer te lezen en zo mee te kunnen genieten! Je schrijft zo leuk en genieten op die manier met jullie mee! Een hele fijne tijd samen!
  25. Nel Boone:
    14 april 2022
    Jullie moeten ook wel van alle markten thuis zijn dieren .tuin.wifi.watervaten. knap hoor. Wij genieten hier ook van mooi weer en gaan zaterdag met een deel van de kinderen en kleinkinderen naar de dierentuin. Gezellig. Goede paasdagen en we kijken weer uit naar de leuke verhalen van jullie Peter en nel

26. Van Eijkeren:
    23 april 2022
    Jullie vakantie in Portugal is niet bepaald saai en iedere dag is er wel weer wat te beleven. Jullie zijn een prima team in wat minder luxe omstandigheden dan normaal gesproken thuis. Elly, je kunt best een boek schrijven van jullie belevenissen in Portugal en Freek is behoorlijk handig. Veel plezier en een mooie tijd gewenst. Liefs en groeten, Peter en Wilma.
  27. Ria V:
    25 april 2022
    Nog een fijne vakantie.en straks weer veilig en gezond weer thuis.
  28. Kees en Sonja Krijger:
    28 april 2022
    fijn dat jullie het weer goed hebben gehad op jullie avontuurlijke trip
    we hopen dat jullie weer veilig thuis komen of zijn gekomen
    we zien elkaar gauw
    groetjes van Sonja en Kees
  29. Alma Emiel Lodiers:
    1 mei 2022
    Het is wat, zoals gewoonlijk loop ik achter.
    Dank voor jullie reisverhalen. het is alsof we op de achterbank zitten!
    Nu goede thuisreis, een heel eind.
    Op naar het mooie Zeeuwse land.
    Tot later, lieve Zevensprong groeten.
  30. Van Eijkeren:
    2 mei 2022
    Het was weer enorm genieten van jullie reis belevenissen. Hopelijk weer gezond en wel in Vrouwenpolder aangekomen.
    Liefs en groeten, Peter en Wilma.
  31. Clementine en Wim Jansen:
    5 mei 2022
    Back tot basic! Wat een boeiend verslag van jullie manier van leven daar. Knap zoals jullie daar mee omgaan. Dank voor de mogelijkheid om mee te kunnen genieten. We voelen ons gemotiveerd om Portugal weer op te zoeken. Tot ziens!