Portugal Week 2

5 oktober 2018 - Sabóia, Portugal

Dag1 Vandaag gaan we terug naar de bewoonde wereld. Boodschappen doen, wasje draaien en huisvuil wegbrengen. Alles combineren. Het huisvuil dumpen we in de eerste de beste container die we tegenkomen. De huisvuilauto rijdt ons zandpad voorbij. De was dumpen we in de wasmachine bij de supermarkt. Bont en wit bij elkaar op 40 graden. Even een knopje omdraaien, van de wasmachine, maar ook bij onszelf. Terwijl de was draait doen wij boodschappen en eten een warme hap in de snackbar van de supermarkt. Kip, friet, groenten en een drankje. Dit alles voor 5 euro. Kom daar in Nederland maar eens om. Dag 2 Het is wat koeler. De temperatuur blijft onder de 30 graden. We drinken buiten onder een boom koffie. Ons terras is het zandpad. Niemand die ons gezellig samenzijn verstoort. Dag 3 We zitten in de mist. Een klein huisje in een kleine wereld. Al vlug jaagt de zon de mist weg. We besluiten naar het strand te gaan. Drie kwartier rijden hier vandaan. Bij het strand van Zambeira kunnen we de auto niet kwijt. Het parkeerterrein is vol. Boven op de rotsen is een ander parkeerterrein met volop plaats. Beneden in de diepte ligt nog een strand met de mooie naam " Praia Alternativa". Via een trap met honderd houten treden komen we op een strand waar badkleding niet verplicht is. Dag 4 Rondom hun huis hebben Roos en Chris een aantal mooie wandelingen voor ons uitgezet. Bewegwijzerd met cijfers op witte bordjes. Wandeling 1 gaat over het zandpad. Dat is onze ochtendwandeling met de honden. De andere wandelingen gaan bovenlangs over de heuveltoppen. Soms pittige klimmetjes. Echte kuitenbijters. Dat zijn onze avondwandelingen met de honden. Vanavond kiezen we voor wandeling 6. Deze wandeling hebben we nog niet eerder gelopen. Een mooie wandeling, maar wel lang. We zien de zon achter de heuveltoppen verdwijnen en weten niet hoe ver we nog moeten. Omdraaien is ook geen optie, want dan zijn we wellicht voor donker niet thuis. Dus doorlopen maar. Het pad buigt af naar beneden richting het zandpad, waar we gelukkig op uitkomen. Het gaat schemeren. De duisternis valt hier snel in. Het pad is bekend en de honden lopen trouw mee. In de duisternis komen we eindelijk aan bij ons huisje. De honden hebben dorst en wij hebben honger. Dag 5 Vanmiddag gaan we zoon Michiel en surfplank ophalen in Faro. Hij is vanuit Nederland hier naartoe gevlogen. Eerst de beestjes verzorgen. Om 17 uur stappen we in de auto. De reis duurt 1 uur en een kwartier. Michiel staat ons al op te wachten. In de duisternis komen we thuis. Het zandpad is een ware survival. De honden staan bij het hek. Blij met onze thuiskomst. Nog even wat drinken en dan laten we Michiel zijn nachtverblijf zien, de caravan boven op de heuvel. Wat een prachtige sterrenhemel hier! Dit moeten we vastleggen voor later. Dag 6 Michiel heeft uit Nederland een slangetje meegenomen voor de waterpomp. Helaas, wij moesten teveel slopen om de slang erop te doen, dus de pomp loskoppelen en meenemen voor reparatie. Michiel gaat een weekje surfen met een vriend. Hij vertrekt met onze auto naar Sagres. Wij vertrekken met de auto van Chris en Roos naar Sao Teotonio. De waterpomp met benzinelucht gaat met ons mee. Bij een werkplaats met veel bosmaaiers kloppen we aan. Kan de pomp gerepareerd worden? De monteur spreekt geen Engels, wij geen Portugees. Freek zijn telefoon brengt uitkomst. Slim, vanmiddag om 17 uur is hij klaar. We rijden terug en stoppen in een dorpje met drie huizen en twee cafe's voor een kopje koffie. Er komt een oud vrouwtje bij ons zitten. Ze hijgt en puft. Esta calor, het is warm! Verder komen we niet. Jammer dat ik geen Portugees kan. 's Middags halen we de pomp op. Hij is gerepareerd. We rijden weer door het dorp met de drie huizen en twee cafe's. Het calor vrouwtje zit nog steeds op het terras. Dag 7 Vandaag krijgen we bezoek van Betsy ( een oud collega van mij ) en haar man Jos. Ze zijn op vakantie in Portugal. We spreken af op het parkeerterrein van de Aldi in Boavista. Eerst gaan we een hapje eten in Odemira en daarna vertrekken we naar de Middle of Nowhere. Het is gezellig. Na het avondeten zwaaien we ze uit. Altijd weer bijzonder om elkaar zo ver van huis te ontmoeten.

1. Co en ina:
    Hallo Elly en Freek,
    Leuk om jullie verhalen te lezen.
    We wensen jullie een mooie tijd daar toe.
    Groetjes van co en ina
  2. Alma:
    Lieve Elly en Freek,
    Wat een moed hebben jullie.We zouden het niet nadoen, maar och, jullie zijn zoveel jonger...
    Gelukkig nog gezellig aanloop van Michiel en vrienden, heerlijk lijkt me dat.
    Wat een dorp waar jullie heen gingen, Ander halve vrouw en een paardenkop, zouden ze hier zeggen.We genieten van de verhalen, het lijkt wel of jullie aan de andere kant van de bewoonde wereld zitten.
    Zo mooi te lezen.
    Hier vandaag... zomer, een schitterende dag.
    Morgen naar Scheveningen en zien we alle kinderen en kleinkinderen.
    Tel je zegeningen!!!
    Veel liefs en alle goeds,
    Emiel en Alma.
  3. Nel en piet verburg.:
    Hoi Elly en Freek.
    Dank je voor dit mooie verhaal.Wel een bijzondere streek waar jullie verblijven.Het is een avontuur en wij beleven het een beetje mee.Groetjes van Piet en Nel Verburg.
  4. Piet en nel.:
    5 oktober 2018
    wat een prachtige foto;s en die met de sterrenhemel een plaatje.

dank jullie wel voor het mogen meebeleven van dat moois, groeten piet en nel boone
  5. Kees en Sonja Krijger:
    6 oktober 2018
    weer dank voor jullie reisverslag. Fijn en leuk om jullie op deze manier te volgen.
    hier genieten we nog van ons strand en omgeving en van elkaar.
    groetjes van Kees en Sonja
  6. Marianne:
    6 oktober 2018
    Heerlijk om jullie verslag weer te lezen, wat een avonturen weer en die sterrenhemel: prachtig! Echt iets voor jou, Elly.
    Leuk dat Michiel jullie heeft opgezocht. lieve groet van ons!
  7. Van Eijkeren:
    Beste Elly en Freek,
    Wat leuk weer om jullie belevenissen van de afgelopen week te vernemen. Leuk, de foto's! Inderdaad bijzonder om bekenden te ontmoeten op jullie vakantieadres. Ziet er gezellig uit met Betsy en Jos. Geniet van jullie vakantie. Liefs en groeten van Peter en Wilma.
  8. Clementinejansen:
    7 oktober 2018
    Wat een belevenissen weer .Hopelijk doet de pomp het weer. Zonder water is het toch maar niks. Leuk dat jullie aanloop kregen van jullie zoon en kennissen. Vrienden van ons wonen in Oliveira en dat is net zo een gat. Zijn daar twee keer geweest met de camper. Hun overkwam die grote brand en moesten toen vluchten. Nu zijn ze weer aan het opbouwen en al het verbrandde hout op te ruimen. De natuur hersteld zich wonder boven wonder goed daar. Hopelijk blijft dat jullie bespaard. Mooie foto's ook vooral die sterren. Tevens wil ik nu van de gelegenheid gebruik maken om jou Elly alvast te feliciteren met je verjaardag a.s. dinsdag. Maar er een mooie dag. Lieve groet Wim en Clementine.
  9. Hans en Tini:
    7 oktober 2018
    Dank jullie wel dat we zo mee mogen genieten Freek en Elly!!
    Jullie maken weer van alles mee zo te lezen.
    Ook van ons alvast de felicitaties voor je verjaardag komende dinsdag Elly! Maak er een feestje van daar🎉🎊🎂🎈💐
    Lieve groeten van ons.
  10. Ome Ko:
    8 oktober 2018
    Goedemorgen Freek en Elly. Altijd weer leuk om jullie verhaal te lezen. Elly kan dat enorm goed. Volgens mij zitten jullie wel van iedereen verlaten en moeten zelf de mensen een beetje opzoeken. Is het nu normaal dat het daar rond deze tijd zo warm is of is het net als hier bij ons toch wel een bijzondere zomer.
    Groeten van Suzan en Ko
  11. Ko en Joke:
    9 oktober 2018
    Lieve Elly en Freek,
    Vandaag komen wij Elly feliciteren met haar verjaardag. Het zal de eerste keer zijn dat je deze dag in zo’n romantische omgeving viert. Maak er samen een gezellig feestje van met een heerlijk flesje wijn. Uit het verhaal en de foto’s maken we opdat het wel een heel primitief onderkomen is. Maar het is wel een luxere manier van kamperen. Als ik denk aan al die bosbranden die jaarlijks Portugal teisteren, en dan jullie huis gebouwd rondom die kurkboom, dan zit je dichtbij het vuur in letterlijke zin. Gelukkig zijn jullie optimisten en weten jullie overal van te genieten. Daar bewonderen wij jullie voor. Met belangstelling lezen wij de vervolgbrieven, dank daar voor.
  12. Nel en piet verburg.:
    11 oktober 2018
    lieve Elly.Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag. Groetjes van Piet en Nel Verburg.
  13. Freek en Elly:
    12 oktober 2018
    Wederom dank voor jullie reactie's. Week 3 komt eraan
  14. Nelleke Snoep:
    13 oktober 2018
    Hallo Elly en Freek, wat een bijzondere reis maken jullie weer. Elly, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Beter laat dan nooit.
    lieve groet van Kees en Nelleke