Week 4 deel 2

23 oktober 2018 - Sabóia, Portugal

DAG 3 De orkaan heeft een ruige zee achter zich gelaten. We rijden naar de kust om dit schouwspel te bekijken. Prachtige metershoge golven. Op de terugweg komen we een processie tegen. Moeder Maria wordt met paard en wagen van Sao Teotonio naar een dorpje verderop gebracht. De pastoor zit bij de koetsier op de bok. Hij heeft een mantel aan waarop het kruis van de Tempeliers staat afgebeeld. Hij zwaait vriendelijk naar iedereen. De pastoor wordt begeleid door een aantal ruiters. In het dorp met de drie huizen en twee cafe's wordt halt gehouden. Een krat met bier staat al klaar. Verborgen achter zijn sombrero drinkt de pastoor ook een biertje mee. DAG 4 Vandaag de hele dag regen, dus een tuusbluuf dag. De natuur frist op. De muggen ook. Ze zijn in en om het huis aanwezig. Gelukkig gaat hun voorkeur uit naar Freek. DAG 5 Vandaag zijn we op de helft van ons verblijf in Portugal. Vandaag ook komt Michiel de auto terug brengen. Zijn vakantie zit erop. Hij blijft een nachtje in de caravan slapen. Nog even stofzuigen voordat hij komt. Dat laatste kan ik vergeten. Twee dagen geen zon betekent geen pouwer genoeg om te stofzuigen. Wachten tot de zon weer schijnt. DAG 6 We hebben Michiel met surfplank naar Faro gebracht. Van daaruit vliegt hij terug naar huis. Wij gaan weer naar de middle of nowhere. De zon schijnt, dus ik kan stofzuigen. Freek heeft zijn oude hobby opgepakt. Hij heeft een tuin aangelegd en zal hier verslag van doen. Een tuintje aanleggen is hier niet eenvoudig. Je moet een vlak stukje uitzoeken. Er is dus niets vlak en met muurtjes werken kost heel veel werk. Op de foto zie je het eind resultaat, maar ik heb eerst de grond met een pikhouweel los gemaakt, uitgevlakt, giga veel steentjes geraapt, dan van ongeveer 100 m1 verderop, kleigrond aangevoerd. Dat lag in een oude rivierbedding. Gisteren voor de regen lag het zaaiklaar. Ongeveer 25m2 tuin. Nu maar uitproberen of er in de portugese herfst iets wil groeien. Ik heb wat restanten zaad meegenomen en hier gezaaid. 2 soorten snijsla, paardebonen, knoflook, bietjes en postelein. Sjaak brengt nog wat gele mosterdzaad mee voor groenbemesting. In de zomer zal Chris er een zonnescherm over moeten spannen, want dan kan het in de zon 48 graden worden. Dat houdt alleen de kurkeik vol. DAG 7 Het miezert. De hele dag. We houden een binnentuusbluufdag. Buiten komt de natuur tot leven. Overal hoor je vogels zingen, vooral roodborstjes. Zij zitten in grote getale rondom het huis. Vier weken geleden was de natuur dor en droog. Nu begint alles weer te groeien. Langs het zandpad schiet jong gras uit de bodem. Het lijkt wel voorjaar!! In de tuin van Freek steekt zelfs de postelein zijn kopje boven de grond.

We hebben problemen met het toevoegen van de foto's. We hopen ze later alsnog toe te voegen.

1. Piet en nel.:
    23 oktober 2018
    wat zal dat een heerlijke postelein zijn als je er zoveel moeite voor hebt gedaan. hier wordt het eindelijk een beetje herfst, ook wel weer fijn na die hele lange zomer.

dank voor de leuke mail en beste wensen van piet en nel
  2. Iman en Marian Heijboer:
    Beste Freek en Elly,
    We genieten van jullie verhalen. We zaten ook in de piepzak i.v.m. de naderende storm, en wat voor een?
    Maar gelukkig hadden jullie geen schade, je weet ook niet wat je kunt verwachten natuurlijk.
    en nu een tuinproject, misschien gaat het lukken, als er voldoende vochtigheid valt, lekker iets oogsten van je eigen zaad, dat zal smaken.
    Wel een hele onderneming daar.
    Brood halen, andere boodschappen, het is echt niet om de hoek.
    We hopen dat de wasserette het bij een volgende poging wel doet, want dat is toch aangenamer dan zelf.
    Het water is ook niet in ruime mate aanwezig, dus je kunt niet zomaar je gang gaan.

Hier is het prachtig met de herfstkleuren, veel eikels, kastanjes, beukennootjes zijn inmiddels gevallen. Leuk om mee te knutselen met de kleinkinderen.
    De natuur is hier ook van slag hoor, sommige struiken en bloemen bloeien gewoon nog of het geen eind oktober is.
    Dus jullie zijn al op de helft, voor je het weet ben je weer thuis misschien. Wel een hele ervaring weer om eens op het platteland van Portugal te vertoeven.
    Ik hoop dat jullie niet al te veel onoplosbare problemen tegen komen, want het moet wel een beetje vakantie blijven natuurlijk.
    Gezellig dat Michiel nog een paar keer voorbij kwam.
    fijne tijd gewenst verder en we volgen jullie verhalen. Liefs van Iman en Marian.
  3. Trudy van Hoof:
    23 oktober 2018
    Jullie kunnen ook terrassen maken om de aardappelen en verdere groenten te verbouwen. Je bent even bezig, maar dan heb je ook wat. Pas op voor je rug Freek 😁🥒🌶🥔🥕
  4. Kees en Sonja Krijger:
    Hoi Elly en Freek
    Ook deze keer weer dank voor jullie verslag.
    Fijn dat jullie niet veel last hebben ondervonden van het slechte weer.
    En....Moedig om in die bijzonder moeilijke omstandigheden een moestuin te ontginnen.
    We wensen jullie uiteraard veel succes daarmee op deze afgelegen plek.
    Hoe ervaren jullie die afgelegen plek eigenlijk, want in de verslagen kunnen we het antwoord op deze vraag niet lezen.
    Hartelijke groet van Sonja en Kees
  5. Clementine van Opstal:
    23 oktober 2018
    Elly en Freek een mooi avontuur het lijkt wel een onbewoond eiland, waar jullie zeker verandering in brengen. Jullie trotseren de warmte nog terwijl wij blij zijn met herfsttemperaturen en wachten op een flinke regenbui, maar dan 's nachts.
    Jullie doen elke dag nieuwe ontdekkingen, dit keer de pastoor met de processie ook waardevol. Blijf samen genieten in een onherbergzaam gebied vol verrassingen.
    Jur en Clementine.
  6. Van Eijkeren:
    Beste Elly en Freek,
    Zal inderdaad prachtig geweest zijn; die onstuimige zee! Alweer halverwege jullie verblijf in Portugal en zoveel mooie en leuke ervaringen ondervonden. Heel veel succes met jullie tuinproject! Liefs en groeten, Peter en Wilma.
  7. Nel en piet verburg.:
    Hallo Elly en Freek.
    Wat een moed om een moestuin te beginnen.Maar wel heel leuk als dat gaat lukken. Wat veel ervaringen beleven jullie en wat geweldig om te lezen. Dank jullie .groetjes van Piet en Nel Verburg.
  8. Nelleke Snoep:
    Hoi Elly en Freek,
    Wat boeiend weer om via de levendig beschreven verhalen, jullie belevenissen te volgen.
    groetje Kees en Nelleke
  9. Peter en Hanny van der Vliet:
    24 oktober 2018
    Ontzettend leuk om weer een reisverhaal te ontvangen.Geniet van alles. Niets lekkerder dan uit eigen rotstuin te eten.
    Gr. Hanny en Peter
  10. Alma:
    28 oktober 2018
    Lieve Elly en Freek,
    Een wereld van verschil, jullie daar met alle moeite voor een moestuin en wij terug van alle luxe aan boord . Koesterende warmte, van de hele week zon en het mooist de koesterende warmte van onze kinderen en kleinzonen.
    Wat hebben we genoten. Prachtig dat jullie Maria zijn tegen gekomen, je weet ik ben Maria kind . Toch ongelofelijk zo'n zonnige week gehad en we gingen terug naar vliegveld Genua met regen.
    Nu koud in Barcelona lazen we en wij zaten zomers warm daar op terras. Ons heel rondje Middellandse zee zalig met onze 7 stuitende ,lieve ,ontroerende, spontane kleinzonen en niet te vergeten hun zorgzame lieve ouders.
    Fijn dat zoonlief nog geweest is Elly, goed voor moederhart, ja Freek, ook vaderhart!
    Dank Elly voor je ontzettend leuk schrijven, nogmaals het leest als een boek.
    Tot later, zon in het hart. Liefs,
    Emiel en Alma.
  11. Cor treffers:
    30 oktober 2018
    we waren een paar weken in Macedonië, om daar verkenningen te doen naar eventuele oppasbehorfte. We konden ze niet vinden. Wel een prachtige reis met veel geschiedenis om je heen. Aanbevolen als reisdoel!
    Wat vliegt de tijd voor jullie. Voor ons ook trouwens.
    We kmijken alweer uit naar jullie violgende spannende verhaal.
    Cor en Leni